Van tempel naar stapelbed: met de nachtrein

1 juni 2019 - Bangkok, Thailand

Vanmorgen hebben we rustig aan kunnen doen. Om 11 uur gingen we op weg naar het eerste tempelcomplex in Ayuttaya om te bezoeken: de Wat Yai Chaimongkol. Hier staan vele Boeddha-beelden op een rij rondom het complex met middenin weer een stoepa. Ook weer een ' reclining boeddha' (liggende boeddha) Vandaag was een dag van ceremonie rondom dit complex. Meerdere boeddha-beelden waren bekleed met geel-oranje doeken om geluk te brengen.

Als 2e bezochten we de Wat Pra Mahathat, het bekende tempelcomplex met een boeddha hoofd verstrengeld in de boomwortels. Ook hier rustig rondgekeken tussen de overblijfselen van dit complex.

Als laatste nog een hele grote reclining Boeddha bezocht, Wat Lokayasutharam, van wel 40 m lang!

Door de hitte vonden we hierna wel genoeg geweest met de boeddha's en bezochten we een winkel waar Candy-floss roti werd verkocht en zagen we hoe het werd gemaakt. Dit is een plaatselijke lekkernij wat wel wat weg heeft van een suikerspin: suiker wordt in lange draden getrokken.

Na weer een lekkere Thaise lunch reden we terug naar Bangkok waar we bij het treinstation afscheid namen van Nuch en Kem. Nu zitten we in de nachttrein naar Surat Thani. We hebben 2 coupees in de 1e klasse en kunnen de tussendeur open doen: we krijgen zo weer een beetje het 'caravangevoel'. Straks worden onze (stapel)bedden opgemaakt en hopen we te kunnen slapen tot we op onze bestemming aankomen.